Monday, August 15, 2011

Kuih G0yang/R0s

Haaaa.....2 minggu lepas,mak mertua ku dtg kerumah.Yeay...mak ajar buat kuih goyang/ros...hehehe..Dah lama gue nak menuntut nak buat ini kuih.hehehe.Akhirnya sampai gak hajat gue.Kuih ni sedap oo00oo.Pas mkn 1,nak mkn lagi 1.Rasa mcm tak leh stop nak makan ini kuih.hahaha.Gue rasa 1 balang tu,kejap je gue+ incik kandaku habiskan.Baik belajar buat,nanti bila nak makan,buleh buat sendirik jek.Lagipun bahan2 dia senang jek.Gue dah siap hafal lagi resepi ni.hehehehe.Korang patut try buat.

Bahan2:
250g tepung beras
1/2 cawan gula (kalu korang suka manis,buleh tambah lagi)
2 biji telur gred B
Santan Kotak Kecik, 1 kotak (kalu kat kedai runcit,belila singgit ke)
Acuan goyang
Minyak untuk menggoreng
Esen pandan (kalu xnak letak pun takpe)
Lidi satay utk cungkil kuih goyang keluar dr acuan

Cara2:
Tepung+gula+telur,gaul dalam bekas sampai sebati
Masukkan santan,kalu nampak pekat campur santan+air
Gaul sampai sebati
1 sudu esen pandan
Gaul lagi
Panaskan minyak dlm kuali bersama2 dengan acuan goyang
Bila minyak dh panas,pastu acuan pun panas,celupkan acuan dalam adunan dan terus goreng dia dalam kuali
Goyang2kan acuan tu(hehehe),sampai kuih tuh terkeluar dr acuan
Terbalik2kan kuih tu,kasi dia masak dgn sekata
Angkat dan bubuh atas jaring (sb nak bg minyak turun)
Dah sijuk siket,bulehla simpan dalam bekas kedap udara
Haaaa apa lagi....dh boleh makan lah...

                                          Ini gambar pinjam kat internet

No comments:

Post a Comment

54488-75-CA366FBA8A8ACA8613E3188E83469495